Розділи

    • 24 листопада 2020

    ЖИВИ БЕЗПЕЧНО!

     Тиждень безпеки дорожнього руху проходить в Україні та світі у рамках  Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху 2011-2020 рр., проголошеного резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 10.05.2010 р. Мета Глобального плану ООН на Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху – скоротити втрати людських життів від ДТП шляхом активізації дій на регіональному, національному та глобальному рівнях. Адже, за сьогоднішніх прогнозів, до 2030 року без вжиття невідкладних заходів дорожньо-транспортні пригоди можуть стати однією з п’яти провідних причин смертності людей у світі. За даними ВООЗ, дорожньо-транспортний травматизм лишається однією з найактуальніших проблем загалом у світі і в Україні зокрема.

    На жаль, на теренах нашої держави рівень смертності та травматизму внаслідок ДТП є одним із найвищих у європейському регіоні. ДТП – перша за поширеністю причина смерті молоді віком від 15 до 29 років та друга причина загибелі дітей віком від 5 до 14 років. Понад 43% загиблих є пішоходами й велосипедистами.

    Через дорожньо-транспортні пригоди Україна, за даними Світового банку, щорічно втрачає 5 млрд. дол. на рік,  або 2,5% ВВП.

    Велика кількість аварій є результатом не лише відсутності належної інфраструктури та доріг, але і комплексної системної роботи протягом багатьох років, спрямованої на зменшення ДТП, виховання дітей, розпочинаючи з дитсадків, на нормах необхідності дотримання Правил дорожнього руху, відповідної культури водіїв та пішоходів на дорогах, (зокрема використання жителями-світловідбивачів, шоломів, ременів та автокрісел). Доведено, що використання паска безпеки на 45-50% знижує ризик смертності та травматизму серед водіїв та пасажирів на передньому сидінні і на 25 % – серед пасажирів на задньому сидінні. Разом з тим, лише 23% водіїв використовують ремені безпеки, а дитячі крісла використовують лише для 12% дітей віком до 6 років, та майже ніколи для старших дітей.

    Вирішення проблем ДТП, зменшення їхніх болісних наслідків можливе лише за умов системної роботи зі всіма факторами, що впливають на аварійність. Необхідно сформувати й стабільно реалізовувати комплексні заходи, які охоплять стан доріг, оснащення їх засобами зниження аварійності, сучасного технологічного контролю за дотриманням правил дорожнього руху та роз’яснювальні заходи для учасників. Фактично ми повинні перейти від окремих заходів до створення повноцінної системи, що всебічно стоятиме на підтримці безпеки дорожнього руху й мінімізації наслідків ДТП для кожної людини та суспільства в цілому.

    В Україні вже діє державна програма з підвищення безпеки дорожнього руху 2018-2020, а 21 жовтня на засіданні уряду затверджено нову стратегію підвищення рівня безпеки дорожнього руху на період до 2024 року, в розробці якої брали участь усі центральні органи виконавчої влади, представники Євросоюзу, фахівці міжнародного рівня. Метою стратегії є наближення національних показників безпеки дорожнього руху до середньоєвропейського рівня й поліпшення стану вулично-дорожньої мережі та дорожньої інфраструктури».

    Дорожній травматизм і смертність внаслідок ДТП — це одна з п'яти найпоширеніших причин смертності і травматизму у світі. Зокрема, за минулий рік у світі внаслідок ДТП загинуло 1 млн 350 тисяч людей, кожні півтори хвилини у світі гине людина у ДТП. Тому зараз в Україні об'єднують свої зусилля всі міністерства і відомства, для того щоб зробити все можливе задля зменшення смертності та травмування  на дорогах  За роки незалежності на дорогах країни загинуло більше 180 тисяч людей, травмовано 1,3 млн громадян. Це також призводить до економічних втрат. Тому надзвичайно важливо проводити роз'яснювальну роботу, профілактичні заходи, особливо для дітей та молоді.

    Якщо порівнювати цьогорічний показник з кількістю ДТП з комерційним транспортом з аналогічним періодом минулого року,  то кількість таких ДТП зменшилася на 31, 2 %. Якщо  говорити про загиблих, то відбувається зростання на 18,2 %, і кількість травмованих зменшилася на 33 %”, кожного дня на українських дорогах  гине від 10 до 15 осіб. Основні причини ДТП з постраждалими в Україні: 35% - це перевищення дозволеної швидкості руху, 20% — це порушення правил маневрування, 8% - порушення проїзду пішохідних переходів, 7% - порушення проїзду перехресть і 7% - це недодержання дистанції, дуже в багатьох випадках в ДТП, з пішоходами зокрема, трапляються ці ДТП саме через нехтування елементарними правилами безпеки; причому як з боку водіїв, так і з боку пішоходів. В Україні за 2019 рік унаслідок ДТП загинули 3454 людини і 32 736 – травмовані , сталося 4656 ДТП за участю дітей, у яких 164 дитини загинули і 4435 – травмовані. Загалом кількість ДТП на дорогах України у 2019 році сягнула 160 675 випадків. «Найбільше автопригод зареєстровано у грудні 2019 року – це 10% від усіх ДТП. У вересні кількість загиблих унаслідок ДТП була найбільшою – 10% від усіх загиблих у 2019 році. Пік травматизму спостерігався у липні та серпні – 19% від усіх травмованих у 2019 році. П’ятниця та субота – дні, коли зареєстровано найбільшу кількість автопригод із потерпілими (це 31% від усіх ДТП із загиблими та/або травмованими особами)», -Білошицький. За його словами, за часом скоєння, пік аварійності припадає на 17 годину (в цей час було скоєно 7% від усіх ДТП) і найбільша кількість ДТП із загиблими та/або травмованими особами припадає також на 17 годину.

    Початок 2020 року ознаменувався небувалим зростанням дорожньо-транспортного травматизму в Україні. За даними Нацполіції України, з початку цього року  кількість ДТП з постраждалими збільшилася на 33%, порівняно з аналогічним періодом минулого року, на 35% більше зафіксовано загиблих та травмованих. Так, за січень-лютий 2020 року усього сталося 24 698 ДТП, із них 3 638 становили аварії з постраждалими, у яких загинуло 500 осіб, 4633 – травмовано.

    Катастрофічними є також показники, пов’язані з дитячим дорожньо-транспортним травматизмом. Лише за два місяці на дорогах країни загинуло 20 дітей, що на 42,9% більше, ніж за попередній період, 498 неповнолітніх (на 37,2% більше) отримали травми різного ступеня важкості.

    Негативні показники зростання ДТП спостерігаються практично у всіх регіонах України. Найбільшу кількість, як показує статистика, становили наїзди на пішоходів та зіткнення.

    Вражає і різке збільшення випадків ДТП, пов’язаних з перевтомою водіїв та сном за кермом, порушеннями правил проїзду залізничних переїздів, недобросовісним утриманням доріг та вулиць.

    Найкращим способом самозахисту від ДТП є виконання правил виживання на вулиці. Для цього необхідно відпрацювати в собі рефлекторне дотримання пішохідної дисципліни, яка вимагає наступне:

    - незалежно від наявності машин не можна переходити дорогу на червоне світло; 

    - не можна вибігати на проїжджу частину з тротуару, можна лише спокійно вийти, попередньо оцінивши обстановку;

    - на вулиці будь-який вид транспорту може приховувати інший, що рухається із більшою швидкістю, тому не можна також виходити на проїжджу частину через перешкоду, коли ні водій, ні пішохід не бачать один одного;

    - ходити можна тільки по тротуарах, а якщо вони відсутні – по узбіччю, обличчям до транспорту, що рухається, тоді не тільки водій побачить пішохода, але й пішохід – водія;

    - переходячи вулицю, слід подивитися праворуч, а дійшовши до середини – ліворуч;

    - на дорозі відстань залежить від швидкості, тому навчись обраховувати, коли до машини буде далеко, а коли близько; при цьому пам'ятай, що навіть при швидкості 60 км/год гальмів­ний шлях автомобіля складає більше 15 м.

    Попередити  випадки дорожньо-транспортного травматизму та знизити смертність і кількість травм можна, скоригувавши свою поведінку. Рухаючись автодорогою, необхідно суворо дотримуватись правил дорожнього руху та поважати інших його учасників.

     Прості речі рятують життя. Якщо не знаєте з чого почати, ось перші кроки, що можна зробити:

    1. Використання пасків безпеки;

    2. Керування автомобілем тільки тверезим;

    3. Дотримання безпечної швидкості;

    4. Використання шоломів мотоциклістами, велосипедистами;

    5. Використання дитячих обмежувальних приладів (автокрісла);

    6. Відмова від використання гаджетів під час кермування автомобілем, переходу доріг;

    7. Навчання дітей правильної/безпечної поведінки на дорозі;

    8. Використання світлоповертаючих елементів на одязі, велосипеді;

    9. Організація соціальних проектів/активностей для привернення уваги до питань безпеки дорожнього руху.